Styrk firmaet med en værdifuld kundeanalyse

Eksistensgrundlaget er meget vigtigt for både små og større virksomheder, så derfor bør firmaets ledelse med jævne mellemrum få foretaget en gennemgribende kundeanalyse, så man ud fra analysens resultater kan forberede sig til en sikker strategi. Dette giver en værdifuld og effektiv projektledelse, men man bør først kende en masse vigtige data om sine potentielle kunder. Du bør derfor overveje at få fat i en værdifuld kundeanalyse, der hurtigt kan tjene sig ind i form af øget omsætning.

Indhold af en kundeanalyse

En kundeanalyse er meget vigtig for alle typer firmaer, da ingen firmaer kan overleve i længden uden en vis omsætning. På trods af mange gode idéer, så overlever mange firmaer ikke efter få års aktivitet, og problemet kan ofte være dårlig likviditet samt en mangelfuld kundeanalyse. Du bør altid kende til et klart billede af, hvem dine kunder er.

De klassiske målgruppesegmenter er ikke længere tilstrækkelige på grund af øget konkurrence, da man via internettet nu kan købe varer globalt, så dermed har man ikke et sikkert kundegrundlag i lokalområdet. Dine produkter henvender sig ofte til en målgruppe ud fra deres alder, køn, adresse og indkomst samt andre faktorer, idet de jo skal have et behov i første omgang.

I firmaets ledelse bør du altid kunne skaffe kvalificerede leads, så dine sælgere kan opnå et godt udbytte. Ved hjælp af analyser af kundernes adfærd og demografi kan du blive klog på, hvad dine kunder vil købe, hvornår de vil gøre det, hvornår de vil have brug for mere, og hvornår de måske vil stoppe med at købe dine varer.

Det giver dig mulighed for at igangsætte initiativer, som hjælper kunden i den retning, du gerne vil have, således du kan reagere i tide. Du skal kunne identificere de produkter og services, som dine kunder har behov for samt tidshorisonten. Derved kan du udarbejde salgskampagner på baggrund af kundesegmentering baseret på dybdegående viden.

Kontakt en professionel leverandør

Det kan som regel ikke betale sig at ansætte en fagmand på fuld tid til at varetage opgaven med at foretage en dybdegående kundeanalyse, da det er billigere at henvende sig til et professionelt firma eller bureau, der har specialiseret sig i at lave en tilpasset kundeanalyse, der passer præcist til dit behov i dit firma.

Man kan eksempelvis få en kundeanalyse hos Bisnode.dk, da de netop sørger for at indhente nøgletal fra de forskellige brancher og firmaer, således man kan trække de ønskede tal ud efter behov.