Standard software løsninger til virksomheder

Alle firmaer er så forskellige opbyggede, at de anvender forskellige typer af computere samt software, der præcist passer til netop deres opgave, men i mange situationer kan man naturligvis få mest for pengene ved at anvende standardudstyr samt standard software pakker til opgaven. Helt skræddersyede løsninger er selvfølgelig hurtige og effektive men også voldsomt dyre, så det er langt mere rentabelt, såfremt man kan implementere de gængse softwarepakker til både operativsystem, netværk samt CRM-program til styring af virksomhedens reelle opgaver.

De mest kendte software produkter

Selv enkeltmandsfirmaer anvender computerudstyr samt software til håndtering af kunder, lager, ordrestyring mv., og de fleste har desuden en hjemmeside til annoncering af firmaets varer og ydelser. Desuden skal der jævnligt tjekkes mails og svares tilbage til kunderne, så computerne i firmaet er ofte tændt fra morgen til aften. De fleste firmaer har flere medarbejdere, og de har som regel deres respektive computer at tilgå netværket på, og desuden er der også forbundet en server eller en netværk harddisk til sikkerhedsbackup samt internetadgang, printere og andet teknisk udstyr, der er forbundet til firmaets netværk. Større firmaer har endnu mere avancerede IT-løsninger med kraftige servere, der driver store netværk, således systemet kan håndtere mange mennesker tilkoblet på samme tid. Heldigvis findes der gode og afprøvede softwarepakker, således et firma nemt kan komme i gang, og det drejer sig om disse basale programmer:

  • Windows Operativsystem
  • Windows Server Operativsystem
  • Mange gratis programmer med Open Source (åben kildetekst)
  • Open Office
  • Microsoft Office 365
  • Microsoft C5
  • CRM-programmer (Customer Relationship Management)
  • Microsoft Dynamics CRM
  • SharePoint
  • ESDH-system (elektronisk sags- og dokumenthåndtering)

Alle firmaer bør have en IT-konsulent

En del IT-specialister kan selv klare deres egen IT-drift, hvad angår både hardware, software og support, men i langt de fleste tilfælde er der behov for at have et par teknikere ansat til at klare den nødvendige vedligeholdelse og drift, men ofte kan det smarteste være at ansætte en ekstern IT-konsulent eller konsulentfirma, således man betaler sig fra problemerne, og på den måde kan problemet løses nemt, og firmaet kan bedre fokusere på de primære forretningsområder, der jo skal sikre firmaets overlevelse. Man kan derfor ofte tegne et abonnement eller afregne timepris, således at firmaets IT-sikkerhed og drift altid er opdateret og velfungerende. Det er mange gange for dyrt at have dygtige teknikere fastansat på fuld tid, såfremt et eksternt firma få timer om ugen kan klare eventuelle opdateringer og IT-problemløsninger. En erfaren IT-tekniker kan nemt og relativt hurtigt finde og løse opståede IT-problemer, da de kender systemet ud og ind.