Outsourcing af IT-opgaver

Outsourcing-begrebet er i kraftig stigning overalt i verden, da afstandene formindskes på grund af den forbedrede infrastruktur, der forbinder os alle. Dette er internet revolutionen, der således påvirker mange private og firmaer, og dette fører til, at mange opgaver fremover løses af eksterne konsulenter, der er mestre på netop deres specialområde, og alle kan jo ikke være eksperter på alting. De fleste virksomheder har dog altid brug for et velfungerende IT-system, således man nemt kan kommunikere internt samt eksternt med kunderne. Det er alt for omfattende for mange virksomheder at oprette en separat IT-afdeling, så derfor er det nemmere, hurtigere og billigere at outsource virksomhedens IT-opgaver.

IT-systemer

Både mindre samt større firmaer anvender IT i dagligdagen til at håndtere papirgangen og til at formidle informationer til samarbejdspartnere, kunder samt offentlige myndigheder. Uanset antallet af medarbejdere i virksomheden er der altså behov for et netværk af computere samt tilhørende software, således de ansatte kan klare de daglige opgaver såsom:

  • Kundekartotek (debitor og kreditor)
  • Lagerkartotek
  • Finansstyring
  • Ordrestyring
  • Generering af rapporter med statistikker, regnskaber og opgørelser
  • Server og netværk
  • Hjemmeside
  • E-mail
  • Backup systemer
  • Firewall
  • Antivirus
  • Tilkobling til internet og evt. intranet

Nødvendigt mandskab til håndtering af IT-opgaverne

I mange virksomheder er der ansat flere IT-medarbejdere, der klarer IT-driften, men faktisk kan det ofte bedre betale sig at spare lønudgiften til disse IT-medarbejdere og outsource IT-driften til specialister, der er eksperter på dette felt. Både drift og overvågning af et eksisterende IT-system kan faktisk klares online, men i sjældne tilfælde er der brug for en tekniker på stedet. Derfor kan firmaet altså ofte optimere sin medarbejderstab og økonomi ved at gå over til outsourcing af IT-opgaverne, da disse derved kommer i trygge hænder. IT-specialisterne kan give virksomheden et driftsikkert IT-system, høj data-sikkerhed, hurtigere og bedre IT-support samt lavere driftsomkostninger, så der kan altså være rigtig mange fordele ved IT-outsourcing, idet man kan koncentrere sig om virksomhedens kerneområder og minimere sine investeringer og personaleomkostninger, idet IT-opgaven kan klares nemt for en fast pris i budgettet.