Vil du til at skrive din første forretningsplan?

En forretningsplan er ikke noget, du bare laver én gang. Virksomheder må løbende sadle om, hvad angår ting som målgruppe, kerneydelser og planer for skalering. Så er du ved at lægge din allerførste forretningsplan nu, skal du ikke gå rundt og frygte, at den binder din virksomhed for evigt. Når det så er sagt, er der ingen grund til ikke at komme godt fra start. Hvad har en god forretningsplan så?

Overskueliggør din forretningsplan med et BMC

Ønsker du at se et eksempel på færdig forretningsplan, så kan du downloade en plan online. Din forretningsplan bør have et business model canvas (BMC), der kort fortalt overskueliggør, hvad din kerneydelse er, hvem du sælger til, hvilke kompetencer du skal bruge i virksomheden og andre, lignende ting. Sådan én fortæller om din virksomhed i stikordsform. Resten af planen uddyber den.

Argumentér for, at du kan drive en rentabel virksomhed

Hvis du håber på at kunne tiltrække investorer med din forretningsplan, skal du i din forretningsplan kunne redegøre for, hvilket hul der er i markedet, som din virksomhed kan fylde. Måske har du et helt nyt produkt, der aldrig er set før. Eller måske har du bare fundet en måde at gøre noget billigere eller anderledes. Uanset hvad skal du kunne argumentere for, du kan drive en rentabel virksomhed.

Husk elevatortalen – den er vigtig

Ikke alle investorer har overskuddet til at læse en forretningsplan på 30 sider igennem – og det er en anden god grund til, at det er godt at have lavet et BMC. Men ved siden af et BMC kan du skrive en elevatortale, også kendt som et salgspitch. Forestil dig, at du står i en elevator med en investor og har få sekunder til at forklare dit koncept og få ham til at tro på det. Skriv ned, hvad du ville sige.