Chatbots – fremtidens kundeservice

I fremtiden bliver et job som kundeservicemedarbejder muligvis overflødigt. Teknologiens fortsatte udvikling går stærkt, og et nyt led i denne udvikling er chatbotten.

Hvad er en chatbot?

En chatbot er et computerprogram, som har et bestemt formål. Det er egentlig en software, som udfører “automatiske opgaver”. Det vil sige, at den kommunikerer med mennesker. Et typisk eksempel er, at den skal besvare brugerens spørgsmål. En chat bot dansk kan udvikle sig ved at lave mønstre, som den kan besvare med, ud fra de input, den får fra brugeren. En chatbot kan enten være meget kompliceret eller meget simpel alt efter, hvordan den er programmeret.

Du er allerede stødt på dem

Okay, tænker du nok. Dem ville jeg vide, hvis jeg var stødt på. Men sandheden er faktisk, at du højst sandsynligvis allerede har været i kontakt med op til flere chatbots. På Facebook kan du skrive til nogle bestemte firmaer på Messenger, som så straks svarer igen med automatiske svar.

Et andet velkendt fænomen er Apples intelligente assistent Siri. Siri kan hjælpe dig på din iPhone, Macbook, iPad eller lignende. Hvis du beder hende om at ringe til mor, far eller kæresten, så gør hun det. Hvis du spørger hende om, hvordan vejret er, hvorend du befinder dig, så får du også svar på det.

En tredje udgave af den intelligente chatbot er produkter, som du kan købe til netop dette formål. Amazon har for eksempel Alexa – en højtaler, der besvarer dine spørgsmål på samme måde som Siri. Eller en Google Home, som også er et udbredt værktøj i Danmark. Både Alexa og Google Home kan fungere som musikafspiller, ligesom de kan tænde og slukke lys i dit hjem eller være din alarm om morgenen.

Men kan de bruges til noget?

Ud fra dette blogindlæg kan du få det indtryk, at en chatbot kun er lavet til spas og ballade. Men en chatbot er et nyttigt værktøj til virksomheder, som for eksempel gerne vil optimere deres kundeservice. I stedet for at have mange ansatte til at sidde og besvare spørgsmål løbende kan en chatbot tage sig af de spørgsmål, der kan besvares med et standardsvar. Så kan der skæres ned på det område, og du kan have et par udvalgte, som tager sig af de lidt mere avancerede henvendelser.