Mon I kunne bruge interim management?

Som virksomhed ved I sikkert, at der kan være sporadiske udfordringer i forskellige afdelinger og i forskellige perioder. Derfor kunne det være godt givet ud at benytte sig af interim management på jeres arbejdsplads.

Og hvad går interim management så ud på? Jo, ser I. Det handler simpelthen om, at man lejer en kompetent medarbejder for en kort eller lang periode til at hjælpe med de udfordringer, I måtte have på jeres arbejdsplads. Det kunne være en økonomichef, en lønchef eller en HR-chef, der kan få rettet op på tingene.

Få en økonomichef for en kort eller lang periode

At leje en økonomichef behøver ikke at være en permanent løsning, og det er faktisk fordelen ved interim management. Her får du en kompetent leder, der kan se jeres virksomhed med helt nye øjne, og det er ikke noget, I slår jer på økonomisk.

Vurdér blot, hvad I har økonomi til, og lej en økonomichef ud fra det. En økonomichef kan udarbejde rapporter og budgetter for jer. Han eller hun kan optimere arbejdsprocesser, forretningsgange og udarbejde årsregnskab. Lej en økonomichef, hvis I ønsker at få ekstern assistance til det, I har svært ved at gennemskue.

Hvad med HR og Løn?

Måske er det slet ikke en økonomichef, I har brug for. I stedet kan i bruge en interim HR- eller lønchef, der kan optimere processerne netop her.

En HR-chef kan lede den daglige drift af jeres HR-team, foretage nyttige organisationsændringer eller udarbejde og implementere politikker samt personalehåndbog.

En lønchef kan tage ansvar for lønadministration, refusionsansøgninger, indberetninger til SKAT, ATP og meget, meget mere.

Hvad I har brug for er helt op til jer og de udfordringer, I måtte stå med i jeres virksomhed, og husk blot – det behøver kun være for en periode. 

Periodiske ekstra ressourcer kan være godt givet ud

Der er mange tilfælde, hvor det giver mening at benytte sig af interim management. Det kan eksempelvis være, I ikke har arbejdsopgaver nok til en fuldtidsstilling og derfor prioriterer at leje en eller flere medarbejdere.

I kan ofte sammensætte lige præcis den pakke, der giver mest mening for jeres virksomhed, således en lejet økonomimedarbejder kun laver det, I har brug for.

Det kan lade sig gøre at hyre en halv HR-medarbejder, en kvart økonomimedarbejder og en kvart lønarbejder, der svarer til, at I tilsammen har én fuldtidsansat, der kan varetage opgaver i forskellige afdelinger. Det er fordelene ved interim management.