Hvad er et extranet?

Et extranet er et godt sted at optimere en forretning, hvor der er stor ekstern kontakt. Et extranet frigiver nemlig både tid og ressourcer, fordi der gives adgang til relevante dokumenter og viden for kunder og eksterne samarbejdspartnere. Det kan der være store fordele ved.

Er du nysgerrig på extranettet, så læs med her i guiden, hvor du kan blive klogere på mulighederne og få svaret på, om et extranet kan være relevant for dig.

To typer af ekstranet

Alt efter, hvilke behov du har for at kommunikere og dele data, er der forskel på, hvordan et extranet bør opsættes til dig. Det er derfor vigtigt, at du får afklaret, hvilke ønsker du har, så du kan vælge en løsning, der imødekommer din virksomheds krav bedst muligt.

Helt overordnet er der to typer ekstranet:

  • Kundeportaler
  • Partnerportaler

Den type, du skal vælge, afhænger helt og aldeles af din virksomheds specifikke behov.

Her er fordelene ved extranet

Hvorfor få et extranet?

Med et extranet kan du kort og godt effektivisere samarbejdet med eksterne partnere og kunder.

Samarbejdet bliver mere effektivt, da du giver dine kunder og samarbejdspartnere adgang til udvalgte oplysninger på et net, der ganske simpelt kaldes et extranet. Et extranet kan automatisk besvare en række forespørgsler, hvilket kan spare din virksomhed for en masse tid, energi og ressourcer.

Fordelene er derfor til at få øje på, og mulighederne med et ekstranet er store.

Med et extranet kan du spare tid i kundeservice. Du kan også tilbyde fleksibilitet og indsigt til kunder og samarbejdspartnere. Desuden kan du nemt og sikkert dele store filer eller følsomt indhold, hvilket for mange virksomheder er en stor tryghed.

Fælles for alle extranet er, at kunder og samarbejdspartnere skal være autoriseret i at anvende netværket, før de kan tilgå det. Hvor høj adgang man har, og hvad man har adgang til på extranettet, kan også justeres. Derfor kan man fx begrænse og udvide adgangen for samarbejdspartnere og ansatte i forhold til, hvilke informationer og tjenester der skal være tilgængelige for den enkelte.