Bedre overblik og samarbejde med CRM system
I en enkeltmandsvirksomhed kan man ofte klare sig med få IT systemer, da personen jo kan anvende standardprogrammer, der kan tilpasses til de forskellige opgaver, således der kan blive behov for programmer til:
- Mail.
- At skrive tekster.
- At redigere billeder og brochurer.
- At foretage finansregnskab.
- At udskrive fakturaer.
- At kunne holde styr på kunder samt lager.
For en del år siden anvendte selv større firmaer separate programmer, således hver medarbejder på sin PC havde data til eget brug, men med tiden fandt man ud af de store fordele ved netværk, hvor folk kunne trække på samme oplysninger på én gang. Man fik derfor ofte tilknyttet en stor server i virksomheden, som samtidigt drev netværket, således hver medarbejder kunne hente data fra serveren. Et CRM system minder i funktion om dette netværkssystem med en server, men med et CRM system er alle programmets funktioner til gengæld implementeret i ét samlet program, der er tilpasset og skræddersyet til netop denne virksomhed. De først CRM programmer var ikke særligt fleksible, så der skulle reelt udvikles et nyt system til hver virksomhed, og det var mange gange svært at tilføje nye funktioner til et eksisterende CRM system, da det så ofte kunne være mere hensigtsmæssigt at udvikle et helt nyt program. Fremkomsten af Microsoft Dynamics CRM har imidlertid ændret meget, da dette de facto standard på CRM området ikke kan undgå at give både bedre overblik men også bedre udveksling af data blandt brugerne i systemet.
Dette kan Dynamics CRM
Microsoft Dynamics CRM system er et fleksibelt programmeringsværktøj, som alle virksomheder kan anvende til deres samlede IT behov som en integreret løsning, hvorfra alle medarbejderne kan logge ind og hente opdaterede data til enhver tid. Microsoft Dynamics kan naturligvis samarbejde og udveksle data med alle øvrige Microsoft produkter, som anvendes i hele erhvervslivet især outloook og Office365, så det er nemt og hurtigt at tilpasse til virksomhedens brug. Man kan købe Dynamics CRM system hos AlfaPeople, der samtidigt underviser og hjælper virksomheder med installation og tilpasning til netop deres behov og ønsker. Ved indførelsen af et integreret CRM system i virksomheden, så skal alle data kun indtastes én gang for alle, hvorefter man altid kan trække statistikker og data ud efter behov. CRM står for Customer Relationship Management, og det betyder alle former for administration og kundestyring. Da et CRM system i dag opererer online fra et cloud-lager i skyen, så er der styr på både sikkerhed og backup, således virksomhedens data er sikrede effektivt mod tyveri, brand og vandskade.
Fordele med CRM i virksomheden
I dag kan indførelsen af et CRM system som regel betale sig ind efter få måneders brug, da der er masser af fordele ved at have real-time adgang til alle oplysninger og statistikker, da alle opgaver nu kan udføres væsentligt hurtigere og mere effektivt. En servicemedarbejder kan på stedet svare på kundernes spørgsmål om varens data herunder priser, rabatter og leveringstider samt lagerstatus. Ledelsen vil altid kunne trække et regnskab ud for driften, og man kan endda trække statistik ud for de enkelte varegrupper, således man bedre kan planlægge kampagner og strategier og fjerne eventuelle underskudsgivende produkter. Der kan spares mange arbejdstimer i forbindelse med mindre antal indtastninger, hvilket giver virksomheden forbedret rentabilitet og reducering af omkostningerne. I salgs- og markedsføringsafdelingerne vil man meget nemmere kunne iværksætte kampagner og priser, hvilket gør det nemmere for sælgerne at afholde møde med kunderne og give dem opdaterede oplysninger om virksomhedens varer.